Dizüstü yada masaüstü bilgisayarınızın yerleşik HDMI-VGA girişi çalışmıyor yada sorunlu çalışıyor ise bu rehber bu sorunları ortadan kaldırmayı ve HDMI-VGA girişini çalıştırmanıza yardımcı olacaktır. Bu rehberde anlatılanlar var olan Intel framebuffer üzerine uygulanır. Rehber içerisinde belli noktalarda framebuffer yamalarına değinecek olsakta bu rehber ile framebuffer yaması yapamazsınız. Yani daha önceden Intel framebuffer yaması yapmadıysanız öncelikle aşağıdaki rehberi takip ederek yamayı yapmanız gerekmektedir.
Hackintool ile Intel Grafik için FrameBuffer Yaması Yapmak - osxinfo.net: Hackintosh Türkiye Destek Platformu
Hackintool FB-Patcher Normal olarak WEG kullanıldığında herhangi bir framebuffer yamasına gerek yoktur. Ancak bazı durumlarda sisteminize uygun olarak bunu yapmanız gerekebilir. MacOS Mojave'nin piyasaya sürülmesiyle, CLOVER - KextsToPatch aracılığıyla yapılan Framebuffer arabelleklerinin yama...
osxinfo.net
Bu rehber nispeten güncel bileşenlerin çalıştırılabilmesi için uygundur. Yani güncel işlemci, güncel anakart ve en önemlisi güncel monitörleri çalıştırabilmek için bu rehbere ihtiyacınız bulunmaktadır. Birçok sorun DisplayPort 1.2+ veya HDMI 1.4+ desteği olmayan TV ve eski monitörlerden kaynaklanmaktadır.
Bu rehberin temel amacı, cihazınızdaki yerleşik HDMI-VGA bağlantı noktasını bir cihaz (monitör-tv) için kullanılabilir şekilde etkinleştirmektir. Dahili ekran kartınız ile çoklu ekran kullanımı tarafımızdan önerilmemektedir. Çoklu ekran kullanımları en iyi ve sadece AMD GPU tarafından gerçekleştirilmektedir AMD APU macOS tarafından desteklenmemektedir..
İÇİNDEKİLER
- Teori
- Ön Kontrol Listesi
- Hazırlık
- Prosedür
- Sonuç
Günümüzde birçok anakart üretici bulunmakta ve anakart üreticileri bizlere her anakartlarında bizlere farklı görüntü çıkış birimleri sunmaktadır. Bazı anakartlarda 1 VGA çıkışı varken, bazı anakartlarda sadece 1 HDMI yada 1 DVI görüntü çıkış birimi bulunmaktadır. Tüm çıkış birimlerinin birlikte kullanıldığı complex anakartlarıda hala günümüzde görmek mümkündür.
**IGPU (IIntegrated Graphics Processing Unit) : Türkçe karşılığıyla DGİB (Dahili Grafik İşleme Birimi)
macOS işletim sistemi IGPU sürücüsünü başlattığında (AppleIntelFramebuffer.kext) sizin anakartınızdaki görüntü çıkış birimlerini bilemez çünkü cihazımız orijinal bir macintosh cihaz değil ve anakartımızın görüntü çıkış birimleri IGPU sürücüsü içerisine tanımlı değildir. Dolayısıyla IGPU girmiş olduğunuz platform kimliğine dayanarak varsayımlarda bulunur.
Örnek verecek olursam platform kimliği 0x3E9B0007 girildiğinde tüm bağlantı noktaları varsayılan olarak DP (DisplayPorts) olarak kabul edilir. Bu durumda anakartınızdaki görüntü çıkış birimine (VGA ayrıca DP olarakta değerlendirilir) VGA monitörünüzü bağladığınızda hemen çalışacaktır. Ancak HDMI veya DVI bir monitör bağlayacak olursak ekrana görüntü gelmeyecektir çünkü macOS bu girişlerin DP-VGA olduğunu düşünecektir. Durum böyle olunca birçok cihaz kullanılamaz durumda oluyor, HDMI üzerinden görüntü ve ses alınamamasının en temel sebebi budur.
Neyse ki, IGPU varsayılan bağlantı haritasını değiştirmenin bir yolu bulunmaktadır. Anakartınızdaki her görüntü çıkış birimi bir port numarası ile ilişkilendirilir. macOS IGPU üzerinden en fazla 3 görüntü çıkış birimine izin vermektedir. Bu port numaraları 5, 6 ve 7'dir. Ancak farklı anakartlardaki görüntü çıkış birimleri farklı portlar kullanırlar. Bazı anakartlarda Port 5 HDMI iken bazı anakartlarda DVI, DP veya VGA bağlantı noktası olabilir. Aynı durum Port 6 ve Port 7 içinde geçerlidir. Bunun için öncelikle anakartımızdaki fiziksel görüntü çıkış birimi ile port eşlemesini yapmamız gerekmektedir.
Anakartımız için görüntü çıkış birimi ve port eşlememizi belirledikten sonra bu bilgiyi Framebuffer Tablosu doldurarak macOS işletim sistemize veriyoruz. macOS işletim sistemi en fazla 3 port desteklediğinden en fazla 3 yazılım konnektörü tanımlayabilir. Herhangi bir yazılım konnektörü, herhangi bir porta eşlenebilir.
- 3 yazılım konnektörü con0, con1 ve con2 diye adlandırılır.
- 5, 6 ve 7 numaraları portlar Hackingtool üzerinde İndex 1, 2 ve 3 olarak görünmektedir.
- İndex 1 her zaman Port 5'i ifade eder
- İndex 2 her zaman Port 6'yı ifade eder
- İndex 3 her zaman Port 7'yi ifade eder
- HDMI ve DVI aynı olarak kabul edilir. Hem DVI hemde HDMI için her zaman "type" HDMI seçilmelidir.
- VGA ve DP aynı olarak kabul edilir. Hem VGA hemde DP için her zaman "type" DP seçilmelidir.
- macOS'a Port 6'nın HDMI olduğunu bildirmek istiyorsak, "Index 2" ve "Type HDMI" olarak seçmeliyiz.
- macOS'a Port 5'in DVI olduğunu belirtmek istiyorsak, "Index 1" ve "Type HDMI" olarak seçmeliyiz.
- macOS'a Port 7'nin DP olduğunu belirtmek istiyorsak, "Intex 3" ve "Type DP" olarak seçmeliyiz.
- macOS'a Port 7'nin VGA olduğunu belirtmek isritorsak, "Intex 3" ve "Type DP" olarak seçmeliyiz.
- DP ve VGA en esnek olanlarıdır, 0x02, 0x04, 0x05, 0x06 numaralı BusID'lere izin verilir, bu değerlerden herhangi biri herhangi bir anakart üzerinde çalışmalıdır.
- HDMI ve DVI çok kısıtlayıcıdır, 0x01, 0x02, 0x04, 0x06 numaralı BusID'lere izin verilir, ancak bazı anakartlar bu değerlerden yalnızca birini yada ikisini kabul eder. (Gigabyle Z390 sadece 0x04 kabul eder)
Başlangıçta cevaplamamız gereken 3 soru bulunmakta
- Port 5 (Index 1) hangi tür (Type) ?
- Port 6 (Index 2) hangi tür (Type) ?
- Port 7 (Index 3) hangi tür (Type) ?
2 - ÖN KONTROL LİSTESİ
- Buradaki bağlantıdan Hackintool uygulamasını indirin.
- Lilu ve WEG sürücülerini sisteminize yükleyin veya yüklü olduğunu onaylayın.
- Ekran kartınız doğru tanıtılmış ve framebuffer yaması yapılmış olmalıdır. (Hackintool ile).
- Ekran kartınıza uygun bir veya birden fazla "platformid" bulunabilir. Resimdeki gibi tüm yazılım konnektörleri "Index -1" olan bir platformid sisteminiz için yanlış bir platformid olup kullanılmaması gerekmektedir.
- Anakartınızdaki grafik çıkış birimlerinin bir listesini yapın (Örnek VGA,HDMI,DIV,DP)
- İşlem sırasında her grafik çıkış birimini kontrol etmeniz gerekecek, bu yüzden her grafik çıkış birimine uygun monitör(ler) ve kablolarınız hazır olmalıdır. Ek olarak böyle bir imkanınız yok ise rehber yine de uygulanabilir fakat bu biraz tahmini bir işlem olacaktır sonuca ulaşabilmek için rehberi birkaç defa uygulamanız gerekebilir.
- Config dosyanızdan aşağıdaki girişler var ise kaldırın ve config dosyanızı (EFI/Clover içerisine) kaydedin . (Bu işlemi yaptıktan sonra kesinlikle bilgisayarınızı yeniden başlatmayın sadece girişleri silin ve rehbere devam edin)
- Devices --> Fake ID --> IntelGFX --> Silinecek
- Graphics --> Inject Intel --> İşaretli ise işareti kaldırılacak
- Graphics --> ig-platform-id --> Silinecek
- Hackintool'u çalıştırın ve üst menü çubuğundan "Framebuffer"'i ardından sisteminize uygun sürümü seçin.
- "Patch menüsünden "Apply Current Patches" seçin ve onay tikinin olduğundan emin olun.
- Sisteminiz için en uygun "platformid" seçin. Farklı "platformid"'lerin farklı yazılım konnektörü seti olacaktır. Tüm yazılım konnektörleri "Index -1" olan bir "platformid" seçer ve işlem yaparsanız cihazınız bir sonraki başlatmada görüntü vermeyi kesecektir. -1 kapalı anlamı taşımaktadır. Seçiminizi dikkatli yapın.
- Kullanmakta olduğunuz monitör (ana mönitörünüz veya laptop ekranı) sistemde aşağıdaki gibi kırmızı (laptop ekranları yeşil) renkte görünecektir. Benim kullandığım monitör VGA ile bağlı buda bana "kırmızı" çizgili satırın VGA-DP protıu olduğunu anlatmakta. Şimdi sıra "Port" bulmakta. Bunun için "kırmızı" çizgili satıra bir kere tıklıyorum ve sağ aşağıdan gerçek "Port" numarasını öğreniyorum.
- Yani durum şöyle: "Index 1" "Type DP" (VGA)
- Kaldı 2 port
- Ana monitörünüzü sisteme bağlı tutun. (Hiçbir sebeple sistemden ayırmayın bağlantısını kesmeyin, elektriğini kesmeyin veya güç tasarrufu moduna almayın)
- Şimdi anakartımızda bulunan ve elimizde olan monitörlerden birisini sisteme bağlıyoruz. (Benim anakartımda DP bulunmakta ve elimde DP destekli bir monitörüm var) Bu aşamada kesinlikle dönüştürücü bir aparat kullanmayalım bu bazı durumlarda monitörü sistemin görmemesine sebep olmaktadır. Monitörü bağladığımızda Hackintool üzerinde ikinci bir sıra "kırmızı" renkte yanması gerekmekte (ben daha anlaşılır olması için birincil monitörümü diğer DP girişine bağladım). Farklı bir sıra "kırmızı" renkte yandı ve üzerine tıklayarak "Port" numarasını öğrendim.
- Şimdi durum şu şekilde oldu:
- "Index 1" "Type DP" (VGA)
- "Index 2" "Type DP" (DP)
- Kaldı 1 port
- Anakartımda 3 grafik çıkış birimi olduğunu ve HDMI çıkışını çalıştıramadığımı biliyorum. Bu yüzden "Port 7" (Index 3) HDMI çıkışı olduğunu biliyorum. Son durumumuz şu şekilde oluyor;
- "Index 1" "Type DP" (VGA)
- "Index 2" "Type DP" (DP)
- "Index 3" "Type HDMI" (HDMI) (olması gerekmekte)
- Hackintool'a bakıyoruz ve Index 1, 2 ve 3'ün DP olarak işaretli olduğunu görüyoruz oysa ki Index 3 HDMI olmalıydı.
- Bu yüzden açılan menüden "Index 3" için "HDMI" seçiyoruz ve "BusID" değerini "0x04" olarak ayarlıyoruz. Neden 0x04 dediğinizi duyar gibiyim, haklısınız başka olası değerler de var ama bir yerden başlamalı ve olasılıkları birer birer test etmeliyiz. BusID 0x04 şu anda "Index 2"'ye atandığından dolayı burada ufak bir değişiklik yapmamız gerekmekte. Index 2'ye Index 3'ün BusID değerini verelim yani 0x06 (DP için geçerli bir BusID) ve sonuç aşağıdaki gibi olur.
- Şimdi değişikliklerimizi test etmeye hazırız. En alttan "Patch" sekmesine gelin ve aşağıdaki resimdeki yerleri seçin. Sisteminiz için doğru "PlatformID" kullandığınıza ve doğru "Devide ID" kullandığınıza emin olun.
- Hackintool bazen belirli ayarların seçilmesi durumunda "Connectors" (yani az önce işlem yaptığımız yer) sayfasını sıfırlar, bu sebepten dolayı "Connectors" sayfasına geri dönün ve ayarlarınızı en az 2 kez kontrol edin, gerekirse yeniden yapın. Bu işlemden sonra "Patch" sayfasına geri dönün ve "Generate Patch" işlemini başlatın.
- Şimdi yamayı config.plist dosyamıza eklemeliyiz. Bunu iki farklı yöntemle yapabiliriz. Birincisi herhangi bir text edip programı ile manuel (önermiyorum), ikincisi ise EFI bölüntümüzü mount edip bu işlemi Hackintool'un yapmasını sağlayarak. (Önerili)
- EFI bölüntümüzü mount ettikten sonra aşağıdaki resimdeki gibi "File->Export->Clover config.plist" seçelim. Gerekirse EFI içerisindeki config.plist dosyamızın yerini gösterelim. Bu işlemden sonra Hackintool otomatik olarak şu anki config.plist dosyanızın bir yedeğini oluşturacak (config-backup.plist) ve yama işlemini gerçekleştirecektir.
- Şimdi bilgisayarınızı yeniden başlatın ve HDMI girişinin çalışıp çalışmadığını kontrol edin. Eğer çalışmıyor ise aşağıdaki tablodan HDMI girişiniz için farklı bir "BusID" kullanmak üzere "Bölüm 4" Madde 5-9 arasını tekrar uygulayın.
- Anakartınızda 3'ten az grafik çıkış biriminiz varsa kullanılmaya portları kapatmak için 2 farklı yol izleyebilirsiniz.
- Kullanılmayan girişin "Index" değerini -1 yapmak
- Kullanılmayan girişin "Index" değerini olduğu gibi bırakıp "BusID" değerini "0x00" olarak ayarlamaktır. (Daha sağlıklı)
- Grafik hatalını azaltmak ve bazı nadir önyükleme sorunlarını gidermek için config.plist dosyanızda aşağıdaki değişikliği yapmanız yararlı olacaktır.
Yukarıda işlediğimi örnek neredeyse çok basitti, çünkü en az 2 bağlantı noktasını bulduk ve hiçbir tahminde bulunmadan sonuca ulaşabildik. Peki ikinci monitörümüzü bağladığımızda hiçbir satır "kırmızı" olarak işaretlenmeseydi ne olurdu ? Bu durumda deneme yanılma yöntemi kullanmak zorundaydık.
Diyelim ki Port 5 (Index 1) DP olduğunu biliyoruz ve başka hiçbir bilgi yok elimizde. Her ne kadar monitör bağlasakta hiçbir satır "kırmızı" olarak işaretlenmiyor. Bu durumda bir sonraki port için (Port 6) HDMI olarak göstermeye ve sırayla listedeki "BusID" leri girerek HDMI etkinleştirmeye çalışırız, hiçbir BusID ile çalışmaması durumunda aynı işlemi Port 7 üzerinde tek tek denememiz gerekecektir.
Konu ile ilgili sorun yaşadığınız noktada ayrı bir konu açarak sorununuzu bildirin. Rehber altından yazılacak sorular cevap verilmeden silinecektir.
**Bu rehber osxinfo için @KaoS tarafından Türkçeleştirilmiştir.
**Kaynak: General Framebuffer Patching Guide using Hackintool
Son düzenleme:
- BootLoader
- Opencore 0.8.4
- Laptop Modeli
- Lenovo IdeaPad 300-15isk
- Anakart Modeli
- 1- Asus TUF H310-Plus Gaming 2-Asus P8H61
- İşlemci Modeli
- 1- i5 9400F 2- i5-2400
- Grafik Kartı
- 1- RX 570VR 2- 9600GT
- Ses Kartı Modeli
- 1- Realtek ALC887 2- Realtek ALC888B
- Ağ Aygıtları
- 1- İntel L211 2- Realtek RTL8169
- Disk ve RAM
- 1- 240 GB SSD & 1000 GB HDD & 16 GB DDR4 2- 240 GB SSD & 500 GB HDD & 16 GB DDR3